Jak czytamy na portalu Komendy Głównej Straży Ochrony Kolei, w 2016 roku SOK odnotowała blisko 50% mniej kradziezy w porównaniu z rokiem wcześniejszym.


W 2016 roku funkcjonariusze SOK przeprowadzili ponad 14 tysięcy kontroli w punktach skupu złomu. W prawie 40 przypadkach rezultatem kontroli było ujawnienie mienia kolejowego pochodzącego z kradzieży. W wyniku działań ujęto 12 skupujących oraz 47 zbywających nielegalnie zdobyte elementy infrastruktury kolejowej.

"Sprawcy kradzieży elementów infrastruktury kolejowej muszą liczyć się z odpowiedzialnością karną, która w niektórych sytuacjach sięga nawet 8 lat pozbawienia wolności" przypomina Paweł Boczek, zastępca Komendanta Głównego SOK.

Niewątpliwie działania prewencyjne działają sprawniej dzięki coraz lepiej wyszkolonej kadry z nowocześniejszym sprzętem.
W terenie działają mobilne centra monitoringu – samochody wyposażone w kamery na masztach, przenośne i termowizyjne. Od 2015 roku na wyposażeniu funkcjonariuszy znalazły się foto-pułapki – urządzenia powiadamiające ochronę, gdy w obszarze zabezpieczanym pojawi się złodziej. Stale patrole wykorzystują specjalnie szkolone psy służbowe, które sprawdzają się w trudnych warunkach terenowych m.in. na dużych stacjach. Od niedawna lepszą efektywność SOK nocą gwarantują noktowizory.

źródło: kgsok.pl